Wat zijn kaakklachten?

Kaakklachten worden meestal veroorzaakt door het kaakgewricht of de kauwspieren.
Daarnaast bestaan er ook kaakklachten die voor je gevoel misschien helemaal niets te maken hebben met je kaak maar toch veroorzaakt worden door problemen in het kaakgebied. Voorbeelden hiervan zijn: (onverklaarbare) oorklachten/oorpijn, nekklachten, een brokgevoel in de keel, hoofd- of kiespijn.

Kaakklachten ontstaan vaak als je de kauwspieren en/of het kaakgewricht (meestal onbewust) teveel onnodig gebruikt en daardoor overbelast. Voorbeelden van deze ‘verkeerde mondgewoonten’ zijn onder andere: klemmen met de kaken, tandenknarsen, nagelbijten, tongpersen, vaak kauwgum kauwen, enzovoorts. Kaakproblemen ontstaan vaak in stressvolle en drukke perioden.

De meest voorkomende klachten bij TMD zijn:

• pijn of vermoeidheid van de kauwspieren
  • het niet goed kunnen openen van de mond
  • pijn in en om het kaakgewricht, wat kan voelen als oorpijn
  • knappende of krakende kaakgewrichten
  • overgevoelige of pijnlijke tanden en kiezen
  • abnormale slijtage van het gebit
  • hoofd- en nekpijn
  • brokgevoel in de keel
  • oorsuizen

De behandeling begint met een uitgebreid vraaggesprek met je fysiotherapeut. Ook vindt een lichamelijk onderzoek plaats. De fysiotherapeut beoordeelt de functie van de kaakgewrichten en de kaakspieren en kijkt of je ‘verkeerde mondgewoonten’ hebt. Daarnaast wordt vaak ook je nek en hals onderzocht en kijkt de fysiotherapeut in je mond.

Behandeling

Met advies, oefeningen en begeleiding helpt onze fysiotherapeut je bij het ontspannen van de kaak en het afleren van ‘verkeerde mondgewoonten’. De spieren en de gewrichten worden behandeld. Ook krijg je houdingsinstructies, leer je zelfmassage, ontspanningsoefeningen en oefeningen waarmee je beter leert kauwen

Leonie van Beek (fysio-manueeltherapeut) heeft zich de afgelopen jaren, door  het volgen van aanvullende scholing, zich verder verdiept en ontwikkeld in deze problematiek.

bron: de fysiotherapeut

Kaak (gerelateerde) – en aangezichtsklachten